Walter van de Leur

Dr. Walter van de Leur is de eerste hoogleraar Jazz en Improvisatiemuziek in Nederland aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) namens het Conservatorium van Amsterdam (CvA), waar hij Associate Lector (Senior Researcher) is. Hij is mede-oprichter van het master-onderzoeksprogramma van het CvA en doceert diverse keuzevakken jazzhistoriografie. Ook is hij lied van het projectteam van de  Academy for Musicology and Musicianship Amsterdam (AMMA).

Van de Leur is een internationaal erkende expert op het gebied van de muziek van Duke Ellington en zijn samenwerkingspartner Billy Strayhorn. Hij is auteur van Something to Live For: The Music of Billy Strayhorn (Oxford UP, 2002; winnaar van de Irving Lowens Book Award for Distinguished Scholarship in American Music). Daarnaast heeft hij bijdragen over Strayhorn en Ellington geschreven voor de Duke Ellington Studies Anthology (Cambridge UP), Musicians and Their Audiences (Ashgate), Strayhorn: An Illustrated Life (Agate), Cambridge Companion to Duke Ellington, Grove Dictionary of American Music (Oxford UP), International Dictionary of Black Composers (U. of Chicago Press) en Musical Quarterly.

Van de Leurs werk richt zich verder op de geschiedenis van de jazzreceptie en op jazzhistoriografie. Hij is initiator en hoofdredacteur van de binnenkort te verschijnen vijfdelige Oxford History of Jazz in Europe en auteur van eenmonografie getiteld Jazz and Death: Reception, Rituals, and Representations (Routledge; genomineerd voor de Jazz Journalists Association Best Book of the Year Award 2024).

Zijn onderzoek heeft bijdragen opgeleverd aan een aantal andere publicaties, zoals JazzForschung, de Routledge Companion to Diasporic Jazz Studies, de International Journal of Heritage Studies, Routledge Companion to New Jazz Studies, Politics and Cultures of Liberation (Brill), Singing Death (Routledge), Current Research in Jazz. Hij heeft lezingen gegeven op talloze conferenties.

Per januari 2024 is Van de Leur co-hoofdredacteur van Jazz Perspectives (Taylor and Francis).

Hij is nauw betrokken bij interdisciplinair en praktijkgericht onderzoek. Hij was onderzoeker voor zes baanbrekende opnameprojecten rond herontdekt jazzwerk van Strayhorn, Mary Lou Williams, Gil Evans en anderen (uitgebracht op Challenge Records).

Van de Leur was leider van het Nederlandse aandeel in twee door de Europese Unie gefinancierde onderzoeksprojecten: Rhythm Changes: Jazz and National Identity, en CHIME (Cultural Heritage and Improvised Music in European Festivals). Hij heeft academische jazzcongressen geleid voor Rhythm Changes (de grootste jazzconferentie in het vakgebied),CHIME Music, Festivals, Heritage Conference in Siena (Italië) Ook was hij co-leider van de tweeëntwintigste International Duke Ellington-conferentie in Amsterdam.

Delen